A japán karácsony és a KFC kapcsolatának misztikus története

Évről-évre nő a KFC Japan bevétele karácsonykor, tavaly a cég újabb rekordot döntött a 6,9 milliárd yenes forgalommal. "Kurisumasu ni wa kentakkii!", vagyis „Kentucky-t karácsonyra!” - szól a japán jelmondat, mely az évnek ebben az időszakában kötelezően feltűnik a gyorsétteremlánc kampányában és mindenki számára nagyon ismerősen hangzik.

Hogy mi lehet a KFC és a karácsony sikeres kapcsolatának a titka Japánban? Az egyszerű válasz az, hogy a gyorsétterem lánc jó időben volt jó helyen, amikor elindította a terjeszkedését Japánban, de az igazság ennél sokkal összetettebb.

A kezdetek:

A második világháború utáni gyors gazdasági növekedésének az volt az egyik hozadéka, hogy a japánok egyre inkább kezdtek vonzódni a nyugati életmódhoz. Különösen rajongtak az amerikai kultúráért, amelyet modernnek, stílusosnak és divatosnak tekintettek. Emiatt villámgyorsan beépítették az amerikai életstílust és az étkezési szokásokat a mindennapi életükbe.
Oszaka 1970-ben világkiállítást rendezett Expo ’70 néven, ahol a KFC International próbaüzletet nyitott. Óriási forgalmat bonyolítottak le, a csúcspont a 2,8 millió ¥ -es árbevétel volt egyetlen nap alatt. A bemutatkozás sikere ösztönözte a vállalatot arra, hogy még ugyanebben az évben közös vállalkozást hozzon létre a Mitsubishi Corporation-nel, és így született meg a Kentucky Fried Chicken Japan.  Az első üzletet Nagoyában nyitották meg 1970. november 21-én. A forgalom viszont akkor indult be látványosan, amikor 1971 júliusában megnyitották az első tokiói üzletet a neves Aoyama utcában. Ez volt Japánban az ötödik KFC üzlet. A fiatalok gyorsan megkedvelték a divatos, számukra új csirkés ételek ízét, és az üzlet színes dekorációját.

Karácsony és Kentucky összefonódása Japánban:

A gyorsétterem lánc karácsonyhoz való kapcsolódásának története Japánban az egyik magyarázat szerint egy külföldivel kezdődött. Egy hölgy a KFC étteremhez közeli keresztény óvodából bement az üzletbe rántott csirkét rendelni az óvoda karácsonyi partijára, és érdeklődött afelől is, hogy nem tudná-e valaki vállalni, hogy Mikulásnak öltözik, és úgy szállítja ki a megrendelt árut a gyerekeknek. Az üzletvezető vállalta a kihívást. Sőt nemcsak, hogy mikulásnak öltözött, de extra szolgáltatásként egy vicces táncot is lejtett a gyerekeknek. Ez akkora sikert aratott az oviban, hogy utána számtalan helyre hívták ugyanezzel a „műsorral.” Takeshi Okawara-nak hívták azt a japán üzletvezetőt, aki anno teljesítette a nő kérését. Okawara 1984 és 2002 között a Kentucky Fried Chicken Japan elnök-vezérigazgatója volt, és sokak szerint ő kapcsolta először össze a KFC-t a karácsonnyal Japánban.


Okawara Takeshi, KFC-Japan egykori vezérigazgatója

A lánc első karácsonyi kampányát 1974. december 1-jén indította el, és minden évben folytatta is ezt minden üzletében. Ahogy az előzőekben említettem, 2019-ben a KFC Japan mindenkori legmagasabb, nagyjából 6,9 milliárd yenes árbevételt ért el a december 21-től 25-ig tartó öt napban. Ez az éves árbevételének körülbelül 10% -a volt. A KFC annyira népszerű a karácsonykor Japánban, hogy kígyózó sorok húzódnak az üzletek előtt egész nap.

Egy másik magyarázat szerint Japánban élő külföldiek csoportja sétált be egyszer a tokiói Aoyama utcai KFC-be, és mivel Japánban nem tudtak beszerezni pulykát, ezért KFC csirkével ünnepelnék a karácsonyt. Amikor ez az üzlet vezetőjének a fülébe jutott, továbbadta a hírt a feletteseinek, akik aztán úgy döntöttek, hogy elindítják az első „Kurisumasu ni wa kentakkii!”, azaz Kentucky-t karácsonyra! - kampányt.

Olyan legenda is van, miszerint azért van kapcsolat a KFC és a karácsony között, mert az üzlet alapítója és szimbóluma, Harland Sanders ezredes nagyon hasonlít a Mikuláshoz. Mindketten öregek, fehér bőrűek és szakállasok. Ez adta azt az ötletet ahhoz is, hogy a KFC üzletek minden decemberben Mikulás ruhákba öltöztetik Sanders ezredes szobrát. Ez ma már országosan elterjedt szokássá nőtte ki magát. Az ezredesről mintázott kirakatbabák 173 centiméteres magasak, súlyuk 26 kilogramm, a szemüvegük is valódi, erősségük pedig +3,25 dioptria.


Akármelyik történet is az igazi, a KFC nagyon jól befutott Japánban. Ma már szinte kötelező dolognak számít főleg kisgyerekes családoknál, hogy az ünnepek alatt KFC-be megy mindenki csirkét enni. A gyorsétterem hajdani promóciója olyan sikeresnek bizonyult, hogy ma- 40 évvel a Christmas Chicken kampány után is töretlen a népszerűsége. A KFC ünnepi kosara legalább annyira a japán szokásrendszer részévé vált, mint itthon a halászlé vagy a bejgli. Olyan népszerű, hogy már napokkal az ünnepek előtt érdemes megrendelni. De, hogy pontosan miből is áll a japánok ünnepi vacsorája? Egy adag rántott csirkéből, káposztasalátából, borból, pezsgőből és egy kis desszertből.

vissza

Impresszum

  • Blog:
    • Merényi Krisztina
  • Fotó, grafika:
    • Merényi Krisztina
  • Weboldal programozás:
    • Molnár Dénes

Minden jog fenntartva.
A honlapon közölt képek, szöveges anyagok mindennemű továbbközlése csak a tulajdonos előzetes hozzájárulásával lehetséges!