Soma-san hátizsákkal Japánban - 1. rész: Bemutatkozás
Főhősünk, Soma extrém kalandokkal
teli körutazása Japánban két hónapig tartott. Egy szál hátizsákkal tett meg
4000 km utat stoppolva és vadkempingezve. A csodálatos élményeit és
tapasztalatait feldolgozó cikksorozat a kalandor bemutatkozásával, és egy
összefoglaló YouTube videóval indul.
Kakehashi: Kérlek, röviden mutasd be magad az olvasóknak! Mit kell tudni rólad?
Soma: Csekeő
Soma vagyok, jelenleg a húszas éveim vége felé haladok
megállíthatatlanul. Egy Budapest melletti városban, Törökbálinton nőttem fel,
és itt élek most is. Nagyon szeretem ezt a vidéki-nagyvárosi kettősséget. Ha
akarom csend és béke vesz körül, de ha társasági életre vágyom, 15 percen belül
Budapesten vagyok. Ezt a fajta ambivalens párhuzamot később Japánhoz való kapcsolódásomban
is észre lehet majd venni. Amennyire megfog a vidéki hagyományőrzés, úgy a
metropoliszok nyüzsgő miliője is nagyon tetszik.
Jelenleg a Testnevelési Egyetemen tanulok (már egy jó ideje…) tanárszakon, de évek óta dolgozom alkalmi és rendszeres jelleggel edzőként, oktatóként és táboroztatóként. Huszonhét évesen elmondhatom magamról, hogy ez a 11. évem pedagógusként. Nagyon szeretem a szakmámat, mert kell hozzá hivatástudat és sok szeretet is, másként nem is menne. Az FTC-ben 3 éve vagyok úszásoktató, a XII. kerületben pedig 10 éve sportszervező és versenybíró. Nagyon élvezem mindkettőt, mert remek a közösség, és folyamatos támogatást kapok a japános dolgaimhoz is.
Hogy
miért ezt az utat választottam? Elsődlegesen igazából nem is ezt szerettem
volna. A Nemzetvédelmi Egyetem Rendészettudományi karára jelentkeztem bűnügyi
nyomozónak, mert elképzeltem milyen vagány lenne egy amerikai old timer autóból
kiszállva Columbo-t játszani itthon. Aztán nem vettek fel, és kellett egy B
pálya. Ez lett a TF. Nem mondom, hogy megbántam, de ha előbb jut eszembe Japán,
akkor biztosan egy japán szakot jelöltem volna meg a felvételin. Erről majd még
később…
Kakehashi: Hogyan és mikor kerültél kapcsolatba Japánnal és a japán kultúrával?
Soma: Az
ember akarva-akaratlanul sok mindennel kapcsolatba kerül, még akkor is, ha az
adott pillanatban nem realizálja, mert nem érti, nem tudja hova tenni. Ezzel
arra akartam célozni, hogy engem nem az anime kultúra szippantott be, pedig
természetesen öt évesen imádtam a Dragon Ballt, hét évesen a Pokemont, csak akkor
még nem tudtam, hogy ezek japán mesék. Később már tudatosan néztem japán
filmeket, mert tetszett az általuk sugallt kultúra és hangulat. Akárki akármit
mond „Az utolsó szamuráj” című film zseniális. Bemutatja Japán
ideológiai válságát, kettősségét, és azt a mély kultúrát, ami átszövi a
hétköznapokat. Ez a film volt talán az első olyan trigger pont, amikor
felismertem, hogy nagyon tetszik ez az ország és a kultúrája.
Emellett
még az óvodában elkezdtem karatézni, de annyira kicsi voltam, hogy elég
tiszavirágúra sikeredett a történet. Aztán ahogy szokott lenni, a legjobb
barátokat követtem és én is elkezdtem judozni. Ez annyira megtetszett,
hogy bár a barátaim leléptek, én viszont még 6 évig ott maradtam. Nagyképűség
nélkül mondhatom, hogy a sport terén szerencsés alkat vagyok, mert sportos családban
nőttem fel, és valahogy jó érzékem volt mindenhez. Kellően motivált is voltam- ergo
mindenben első akartam lenni - úgyhogy a judoban is megmutatkozott némi
tehetség. Viszont gyerekként nem voltam egy könnyű eset, nem megfelelően
kezeltem a problémákat és a vereséget.
Azt nem mondom, hogy rossz gyerek voltam, de egocentrikusként egy rossz szituáció után egyik napról a másikra otthagytam a judot. Ez az egyik olyan dolog az életemben, amit már máshogy csinálnék. Nem csak azért, mert volt bennem potenciál, és máig hiányérzetem van, hogy nem értem el valami kimagasló eredményt sportolóként, hanem azért is, mert nagyon sokat kaptam az edzőmtől, Grunda Zoltántól, és nem ezt érdemelte tőlem. Azután az ominózus rossz szituációs edzés után egyszerűen nem mentem többet. Nem köszöntem el, nem köszöntem meg neki semmit, és azóta se beszéltünk. Sajnálom!
Kakehashi: A japán kultúra melyik szelete áll különösen közel hozzád?
Soma: Bármilyen
meglepő - és ezen sorokat olvasva apám bizonyára aggódik, hogy nem zuhant-e rám
írás közben a plafon - de szeretem a rendet, a tisztaságot. Ez persze nem egy
kényszeres, autisztikus tulajdonságot jelent, de mindennek megvan a szobámban a
helye, és szeretem a tiszta házat, a rendet. Aki ismeri a japánok hétköznapjait,
az tudja, hogy papucsra váltunk az előszobában, a WC-ben pedig másikat
használunk, de még hosszan sorolhatnám a szokásaikat.
Kifejezetten
szeretem a letisztázott szabályokat is, amikor semmit se kell kitalálni, és
félni attól, vajon most ez jó-e így, másnak nem okozok- e bajt stb.? Sajnos
itthon, de az egész Nyugaton mindenki úgy viselkedik, ahogy akar, mert az
individualizmus fontosabb, mint a kollektivizmus. Nem tudunk türelmesen sorba
állni, tolongunk, de ha mások türelmetlenek velünk, akkor a mi hangunk a
legnagyobb, hogy ez nem fair. Megköveteljük a tiszteletadást, de mi már nem
kérjük magunkon számon a megfelelő stílust és viselkedést. Ami talán
leginkább megfogott Japánban az az, hogy iszonyatosan képesek együttműködni,
szabályokat betartva élni, és másnak nem okoznak kellemetlenséget. Nem mondom,
hogy ez mindenképpen előnyös minden helyzetben, de mint társadalom és közösség,
nálam ötöst kap.
Apró
közbevetés, hogy sokan keverik a tiszteletet, az illemmel. Az egyik Japánban
élő magyar youtuber szokott erről sokat beszélni, mert szeretné, ha nem
fetisizálnánk a japánokat, hogy nem tökéletesek. Attól, hogy meghajol előtted valaki, még nem biztos, hogy tisztel is. Viszont illedelmesen, udvariasan viselkedik, mert ez a norma. Bárcsak itthon is minden metróra felszálláskor ezt érezném…
Kakehashi: Milyen okból határoztad el, hogy belefogsz egy ilyen út megszervezésébe?
Mi inspirált és mi volt a célod vele?
Soma: Említettem,
hogy a Testnevelési Egyetemre járok. Igazából nem volt kifejezett érdeklődési
köröm, nem volt egy fix hobbim, és nem voltak terveim a jövőmet illetően sem.
Éltem a hétköznapi életemet, ahogy mindenki. Aztán az első szemeszter első
napján megismerkedtem egy sráccal a csoportomból, akit ma már az egyik legjobb
barátomnak tartok. Kiderült, hogy éveket karatézott ő is. Dumáltunk
mindenféléről, Japánról és a küzdősportokról is. Így teltek a napok, hetek,
hónapok.
Aztán a 2014-es év második félévben valami villámcsapás jelleggel -nem, ez nem az a film…- belém ütött. Megvilágosodott bennem, hogy imádom Japánt. Éreztem, hogy nekem ki kell oda mennem turistáskodni, sőt idővel ki kell majd költöznöm is, mert ott szeretnék élni. Vagyis én magam akarok lenni Tom Cruise a saját rendezésű utolsó szamuráj-os filmemben. Na, innentől kezdtem el tudatosan érdeklődni a japán kultúra iránt: nekiálltam megnézni az animéket, a japán filmeket. Így lettem Hayao Miyazaki, Hisaishi Joe, Mifune Toshiro, Kurosawa Akira és Takeshi Kitano fan. Megnéztem az összes ismeretterjesztő filmet, elolvastam az összes Japánról szóló könyvet. Megnéztem a magyar nyelvű blogokat. Végigpörgettem az összes magyar és angol nyelvű Youtube videót, amit Japánnal kapcsolatban találtam. Elkezdtem autodidakta módon japánul tanulni, és az összes lehetséges eseményre, rendezvényre igyekeztem eljutni, ahol a japán kultúrával ismerkedhettem.
Aztán
jött még egy nagyon fontos lépcsőfok: megvettem vagy tíz útikönyvet, és
elkezdtem kiírogatni a látnivalókat. Melyik városban, mit, hol érdemes
megnézni, és mindezt mennyiért lehet kivitelezni? Igazából az első Japán utamat
egy olyan „kultúrsokk” -nak terveztem, mint pl. az első igazi csókot egy
szerelemben. Emellett egy jó tapasztalásnak is, hogy mit látok és érzek kint? Bejönne-e,
ha kiköltöznék, és ott tanulnék, dolgoznék? És hogy miért így rendeztem az egészet egy
sátorral és hátizsákkal stoppolva? Három oka volt: a kaland, az alacsony
költség, és az, hogy szerettem volna Japán igazi arcát megismerni.
Kezdjük
a költségekkel: egy átlagos, 10 napos japán körutazás, nem öt csillagos
szállással, nem is teljes ellátással, költőpénz nélkül cirka 1 millió forint.
Én 2 hónapot voltam kint fele ennyiért. Kell még ecsetelnem? Nem hiszem. Persze
azért ebben rengeteg áldozatvállalás is volt. Nem egy memóriahabos matracon
aludtam, és elég sokszor még a sátorban is eláztam…
Igazi Japán:
sose értettem azt a fajta turizmust, hogy megnézzük fényképen és videón a TV-ben,
majd elmegyünk egy rakás pénzért oda. Lefényképezzük, levideózzuk, aztán
hazajövünk, és azt hisszük, milyen baromi jól éreztük magunkat és milyen lenyűgöző
az a kultúra. Én az ország igazi arcát akartam látni, a hétköznapokat.
Találkozni a mindennapi élettel, a hétköznapi emberekkel. Megismerni a valót,
az igazat, nem a csillogást és a mázt. Ne felejtsük el, hogy nekem volt egy hosszútávú
tervem, és az élhetőséget szerettem volna megtapasztalni. Eljutni oda is, amit
a NatGeo nem írt le, beszippantani a hangulatot, azt a mélységet, ami ott
körülvesz. Átélni, felfedezni az ismeretlent. Hogy tényleg én lehessek Tom
Cruise „Az utolsó szamurájból”, vagy a 2010-es évek William Adams-e.
Kaland:
ennek a margójára két fontos részletet kell megosztanom a néző (olvasó)
közönséggel. Én úgy mentem ki Japánba vadkempingezni és stoppolni, hogy egy kezemen
meg tudtam előtte számolni, hányszor stoppoltam és hányszor vadkempingeztem
életemben. A már említett jóbarátom volt az, akivel egyetemi keretek közt
először próbáltam ki a sátrazást. Poénból csináltunk olyat is, hogy az erdő
közepén hallgattuk éjszaka remegve a baglyok huhogását, a bokrok-gallyak
recsegését, ropogását. Később volt hasonló élményem Horvátországban is. Nagyon
megszerettem az ilyen utazások hangulatát, vagyis azt, hogy bárhol letáborozhattunk,
amikor jólesik. Meg hát egy fillérbe se került az egész.
Stoppolni is összesen kb. 10 alkalommal volt lehetőségem Japán előtt. Itt is mérvadó
szempont volt az olcsóság. Persze le kell mondani sok mindenről, és
alkalmazkodni is kell. Nem biztos, hogy felvesznek, nem biztos, hogy addig
visznek el, amíg szeretnéd, és lehet nem egy limuzin áll meg, hanem egy szekér.
Úgyhogy mondhatjuk, hogy különösebb referencia nélkül vágtam neki Japánnak, de
azt hiszem elég expertre gyúrtam magam a témában. Alsóhangon 4000 km-t
stoppoltam, és két hónapot sátraztam nagyvárosban és erdőben egyaránt.
Kakehashi: Miért esett 2019 nyarára az utazás időpontja, és miért döntöttél a 60 napos kintlét mellett?
Soma: Teltek
az évek, és kezdtem egyre több kritikát kapni, vagyis inkább kis élcelődéseket barátoktól
és családtól egyaránt, hogy „Soma te egy hangember vagy, mert csak
mondogatod’’, „Sose fogsz kimenni’’, „Ki hallott már ilyet, hogy Japánba
sátorral stoppolva’’. Úgy éreztem, hogy talán ki is nevetnek a nagy szám miatt.
Azt tudtam, hogy a 2020-as Olimpia előtt szeretnék utazni, mert a tömeget el akartam
kerülni (akkor még nem tudtuk, hogy jön ez a járvány).
Vészesen
teltek a napok…Az egyik este ezen elmélkedtem otthon, amikor úgy
felidegesítettem magam azon, hogy az utolsó lehetőségem lenne utazni, és már
kb. mindenki kinevet, hogy lementem a nappaliba, ahol épp családi ismerősök
voltak szüleimnél vendégségben, és megvettem az első, legolcsóbb repjegyet,
amit azon a nyárra lehetett. Majd becsuktam a laptopot, és mondtam anyámnak,
hogy július 6-tól szeptember 5-ig nem leszek itthon. „Igen? Lementek a Balatonra
haverokkal?’’ „Nem. Japánban leszek…” -válaszoltam. Egy pillanatra csend lett
az ott ülő 10 ember között, aztán elkezdtek nevetni. ’’Mennyit ittál Soma?”
Mondtam nekik: „Nem vicceltem, most vettem meg a repjegyemet.’’ – majd meg is mutattam
nekik.
Aztán már jött is a „Hűha” meg a „Bolond vagy te fiam…”.
Eredetileg
augusztus 1-től- augusztus 31-ig szerettem volna kint lenni, ez belefért volna
a suliba is, melóba is. Mivel viszont ’’Na, majd én megmutatom nektek, hogy
tényleg kimegyek Japánba’’ felindulásból néztem meg a repjegyeket, egy jóval
olcsóbb, viszont korábbi indulású jegy mellett döntöttem. Emiatt azonban az
egész utazást át kellett ütemeznem. Két hónapom maradt összesen az újra
tervezésre.
Hogy pontosan hogyan is zajlott a felkészülés? Erről a következő epizódban fogok mesélni
Addig is kedvcsinálónak nézzétek meg az összefoglaló videómat!