Az 5 legismertebb japán divattervezőnő
Japán egy olyan ország, amely továbbra is képes meghökkenteni és meglepni az évente ide utazó turisták millióit, de a helyieket is a trendiséggel, a változáshoz való gyors alkalmazkodással és a modern gondolkodással. A japánok szeretnek naprakészek lenni mindenben. Folyamatosan követik a divatvilág változásait és újításait, így nem csoda, hogy a világ legnagyobb női divattervezői közül is sokan ebből az inspiráló országból származnak.
A japán divat képviselői számos globális normát és trendet hoztak létre, új technikákat vezettek be, és megannyi világhírű márkát építették fel. Japán híres divattervezőnői munkájukkal és szakmaiságukkal a mai napig meghatározzák a divat világszintű alakulását, illetve inspirálnak másokat is egyediségükkel és szakmai felkészültségükkel.
A következőkben öt olyan japán divatkreátor hölgyet fogok bemutatni, akik világhírűek és befolyásosak.
Rei Kawakubo (1942 -)
Rei Kawakubo Tokióban született és nevelkedett. A Keio Egyetemen tanult képzőművészetet, majd néhány évig Asahi Kasei textiltervezőnél dolgozott. 1969-ben megalapította saját cégét, a mára ikonikussá vált Comme des Garcons-t. Coco Chanelhez hasonlóan fiús ruhákat készített nőknek, innen a márkanév is. Kilenc évig kizárólag csak női ruhákat gyártott, később viszont , amikor megnőtt a kereslet a férfiruházat iránt, megalkotta a Homme márkanevet. Később Párizsba költözött, ahol bemutatta első kollekcióját, valamint saját butikot nyitott, és ettől a pillanattól kezdve globális figyelmet kapott a hagyományostól eltérő, egyedi stílusú ruhái miatt.
Tagadhatatlan, hogy Rei Kawakubo meghatározta a divatot - akkoriban és most is. Ő az egyike azon kevés tervezőknek, akivel ritkán lehet interjút vagy akár csak fotót készíteni. Avantgárd megjelenéséről és a fekete szín meglehetősen gyakori használatáról ismert. Gyakran írják róla, hogy olyan kreatív és különleges vizuális látásmódja van, amelyet a mai napig könnyen félreértelmeznek.
„Azért akartam saját céget létrehozni, mert alkotásaimmal tudtam csak megvívni azokat a csatáimat, amiket meg akartam vívni.” - mondta Rei Kawakubo.
A mai napig a divat jövőjével foglalkozik. Divatbirodalmának felépítése óta három tervezőnek adott szabad utat saját brandjük létrehozásában az ő égisze alatt, üzletileg sikeres vonalat indított a H&M-mel, és a csúcskategóriás Dover Street Market nevű üzletláncot is ő vezeti.
Hanae Mori (1926 -)
Forrás: rakutenfashiontrendtokyo.com
Hanae Mori 1926-ban Japán déli részén Shimane prefektúrában született, majd később Tokióba költözött, hogy jobb lehetőségeket találjon. A Tokiói Női Keresztény Egyetemen tanult, férjhez ment és két gyermeke született. Nem akart unatkozó háziasszony lenni, ezért beiratkozott egy ruhakészítő iskolába. Ott sajátította el azokat az alapkészségeket, amelyek arra késztették, hogy az 1950-es évek elején Tokió központjában megalapítsa első üzletét. Butikja egy moziban volt, amit egy szerencsés napon a híres filmrendező, Sotojiro Kuromoto felfedezett. A ruhák egyedisége nagyon megfogta őt, és bevezette a filmes világba a tervezőnőt. Innentől kezdett el filmek jelmeztervezésével foglalkozni, később pedig Japán első, nemzetközileg is ismert tervezőjévé vált.
„Lenyűgözött a férfiöltönyök kifogástalan szabása és eleganciája. Ez ösztönzött arra, hogy tervezőként dolgozzam.” – mondta Hanae Mori.
Coco Chanelnél tanult,. Pillangós márkajelű cégének Tange Kenzó tervezte központja a tokiói Omoteszandó sugárúton állt 2010-ig, akkor lebontották. Mori Hanae visszavonult, de a nevével fémjelzett divat- és illatszerbutikok ma is megtalálhatók Tokió-szerte.
Hanae Mori Japán egyik legnagyobb divattervezője, aki Coco Chanelnél is tanult. Máig egyetlen japánként beválasztották a divattervezõk „elnökségébe”, a Chambre Syndicale de la Haute Couture-be, megkapta a Neiman Marcus-díjat, a francia Becsületrendet, és 1996-ban a japán Kultúra-rendet is Jellegzetes, a nyugati és keleti ízlést vegyítő estélyi ruhái az 1960-as évek óta hódítottak Európában és Amerikában, de ismertek a jelmezei és a kosztümjei is.
Megismertette a Nyugattal Japán esztétikai és művészi kifejezésmódját. Alkotásaiban gyakran alkalmaz japán szimbólumokat, például cseresznyevirágot, kabuki színházi jeleneteket, japán kandzsi karaktereket, amiket aztán nyugati mintákkal kombinál.
A leghíresebb védjegye azonban a pillangó, mely központi témája minden alkotásának, a látványos ruháktól a parfümkollekciókig. Ellentétben Kenzo-val vagy más avantgárd japán tervezőkkel - akik a szokványostól eltérő stílusokat és szöveteket használnak - nem próbálta megtörni a nyugati divat rendszerét, vagy megváltoztatni a ruházkodás alapkoncepcióját.
Egyetlen dolog volt, ami ellen küzdött, az az 1960-as évekbeli „keleti” nők sztereotip képe, alacsonyabb rendű társadalmi megítélése. Immár több mint négy évtizede Japán egyik legismertebb feminista művészeként tartják számon, aki továbbra is nagyon befolyásos és kimagaslik a japán divattervezők közül Japánban és Franciaországban egyaránt.
Forrás: pinterest
Yumi Katsura (1932 -)
Forrás: fashionweekonline.com
Tokióban született és ott is nőtt is fel. A Kyoritsu Női Egyetemen diplomázott ruházati tudományok szakon. Később Párizsba költözött, ahol továbbtanult és megismerte a haute couture-t. 1964-ben megnyitotta első menyasszonyi ruha üzletét, ezzel egyidőben pedig megtartotta Japánban az első japán esküvői divatbemutatót is. Nem sokkal később publikálta a mennyasszonyi ruhákról szóló könyvét a Bridal Book-ot, amely a maga nemében szintén első volt a japán piacon. Az évek során folyamatosan nőtt a márkájának népszerűsége, és Katsura kiterjesztette vállalkozását az Egyesült Államokba, Franciaországba és Angliába is. Az államok egyik legexkluzívabb üzlete, például a Saks Fifth Avenue lett, ahol Bergdorf Goodman, Henri Bendel és Neiman Marcus is vásárolt már ruhákat. 1988-ban Kobében létrehozta a Yumi Katsura Mennyasszonyiruha Múzeumot, amely a világ minden tájáról származó hiteles és hagyományos menyasszonyi ruhákat mutatják be.
Yumi Katsurát a menyasszonyi ruha divatkirálynőjének tartják. Japán és a világ egyik legtermékenyebb divattervezője, ruhái modern remekművek, sok textúrával, gyakran csúcsteljes részletekkel, csipke peplumokkal, fodros felső szoknyákkal és díszes kristályokkal.
Chisato Tsumori (1954 -)
Chisato Tsumori Saitama városában született és nőtt is fel. Tokióban tanult divattervezést a rangos Bunka egyetemen. Az 1970-es évek végén Issey Miyake-nál dolgozott az Issey Sports vezető tervezőjeként, amelyet később I.S.-nek nevezett el. Miután 15 évet eltöltött az Issey Miyake divatházban, úgy döntött, hogy elindítja saját vonalát, amellyel Tokióban debütált az 1990-es tokiói divathéten.
Chisato Tsumori stílusát az innovatív és fényűző textiek, a bonyolult gyöngyfűzések, aprólékos hímzések, rávarrt betétek, valamint saját rajzminták jellemzik. Kecses, elegáns, de mégis vicces és szórakoztató, mely nagy népszerűségnek örvend világszerte. Az utazás iránti szeretete és a franciák iránti vonzódása miatt Párizst választotta első, Ázsián kívüli saját üzletének megnyitására. 2003-ban piacra dobta első férfiruha-kollekcióját, majd a párizsi divathéten kezdte bemutatni női ruháit. Ugyanebben az évben megkezdte a nemzetközi terjeszkedését, és ma már világszerte több mint 40 viszonteladói hálózat értékesíti a kollekciójának darabjait, de számos önálló üzlete is van Ázsia különböző országaiban. Hálózata folyamatosan bővül az Egyesült Államokban, Olaszországban,Oroszországban és Skandináviában egyaránt.
Michiko Koshino (1943 -)
Az Oszakában született és nevelkedett Michiko Koshino két másik testvérével együtt a divatiparban talált munkát magának. Ez nem véletlen, hiszen gyerekkorukban alaposan megismerkedhettek anyjuk divatüzletében a divat világával. Koshino a tokiói Bunka egyetemen diplomázott, majd Londonba költözött, hogy ott folytassa karrierjét divattervezőként.
A „Michiko London” néven ismert művész a városi utcakultúrából, valamint az underground zenei és művészeti életéből inspirálódott, amely meghatározó volt az életében a 80-as és 90-es években.
Dizájnerként és művészként „Michiko London” mindig a divat határait feszegeti és alakítja azzal, hogy új és egyedi szöveteket épít be a tervekbe, és közben folyamatosan innovatív, stílusos és futurisztikus ruhákat készít. Olyan nő, aki nem fél új ötletekkel kísérletezni, és tervei gyakran furcsa és érdekes szempontokat mutatnak be a modern japán társadalomban. A fiatal, trendi vásárlók részére szexi, mégis kényelmes ruházati stílus megalkotását állítja a középpontba. Michiko nemcsak sztárokat, de komplett generációkat is öltöztetett, és ennek eredményeként számos márkaneve ért el kereskedelmi és kultikus sikert. A szakmai trendekkel szembemenő és sokszor formabontó Michiko igazi mestere a szabásvonalnak és a minőségi anyagoknak.
Jelenleg is a márkateremtés élvonalába tartozik az innovációival, a minőséggel és a folyamatos szakmai megújulásával.