
A japán karácsony és a KFC kapcsolatának misztikus története
Évről-évre nő a KFC Japan bevétele karácsonykor, tavaly a
cég újabb rekordot döntött a 6,9 milliárd yenes forgalommal. "Kurisumasu
ni wa kentakkii!", vagyis „Kentucky-t karácsonyra!” - szól a japán jelmondat,
mely az évnek ebben az időszakában kötelezően feltűnik a gyorsétteremlánc
kampányában és mindenki számára nagyon ismerősen hangzik.
Hogy mi lehet a KFC és a karácsony sikeres kapcsolatának a
titka Japánban? Az egyszerű válasz az, hogy a gyorsétterem lánc jó időben volt
jó helyen, amikor elindította a terjeszkedését Japánban, de az igazság ennél
sokkal összetettebb.
A kezdetek:
A második világháború utáni gyors gazdasági növekedésének az
volt az egyik hozadéka, hogy a japánok egyre inkább kezdtek vonzódni a nyugati
életmódhoz. Különösen rajongtak az amerikai kultúráért, amelyet modernnek,
stílusosnak és divatosnak tekintettek. Emiatt villámgyorsan beépítették az amerikai
életstílust és az étkezési szokásokat a mindennapi életükbe.
Oszaka 1970-ben világkiállítást rendezett Expo ’70 néven, ahol a KFC
International próbaüzletet nyitott. Óriási forgalmat bonyolítottak le, a csúcspont
a 2,8 millió ¥ -es árbevétel volt egyetlen nap alatt. A bemutatkozás sikere
ösztönözte a vállalatot arra, hogy még ugyanebben az évben közös vállalkozást
hozzon létre a Mitsubishi Corporation-nel, és így született meg a Kentucky
Fried Chicken Japan. Az első üzletet Nagoyában
nyitották meg 1970. november 21-én. A forgalom viszont akkor indult be látványosan,
amikor 1971 júliusában megnyitották az első tokiói üzletet a neves Aoyama utcában.
Ez volt Japánban az ötödik KFC üzlet. A fiatalok gyorsan megkedvelték a divatos,
számukra új csirkés ételek ízét, és az üzlet színes dekorációját.
Karácsony és Kentucky összefonódása Japánban:
A gyorsétterem lánc karácsonyhoz való kapcsolódásának története Japánban az egyik magyarázat szerint egy külföldivel kezdődött. Egy hölgy a KFC étteremhez közeli keresztény óvodából bement az üzletbe rántott csirkét rendelni az óvoda karácsonyi partijára, és érdeklődött afelől is, hogy nem tudná-e valaki vállalni, hogy Mikulásnak öltözik, és úgy szállítja ki a megrendelt árut a gyerekeknek. Az üzletvezető vállalta a kihívást. Sőt nemcsak, hogy mikulásnak öltözött, de extra szolgáltatásként egy vicces táncot is lejtett a gyerekeknek. Ez akkora sikert aratott az oviban, hogy utána számtalan helyre hívták ugyanezzel a „műsorral.” Takeshi Okawara-nak hívták azt a japán üzletvezetőt, aki anno teljesítette a nő kérését. Okawara 1984 és 2002 között a Kentucky Fried Chicken Japan elnök-vezérigazgatója volt, és sokak szerint ő kapcsolta először össze a KFC-t a karácsonnyal Japánban.
Okawara Takeshi, KFC-Japan egykori vezérigazgatója
A lánc első karácsonyi kampányát 1974. december 1-jén
indította el, és minden évben folytatta is ezt minden üzletében. Ahogy az
előzőekben említettem, 2019-ben a KFC Japan mindenkori legmagasabb, nagyjából
6,9 milliárd yenes árbevételt ért el a december 21-től 25-ig tartó öt napban.
Ez az éves árbevételének körülbelül 10% -a volt. A KFC annyira népszerű a
karácsonykor Japánban, hogy kígyózó sorok húzódnak az üzletek előtt egész nap.
Egy másik magyarázat szerint Japánban élő külföldiek
csoportja sétált be egyszer a tokiói Aoyama utcai KFC-be, és mivel Japánban nem
tudtak beszerezni pulykát, ezért KFC csirkével ünnepelnék a karácsonyt. Amikor
ez az üzlet vezetőjének a fülébe jutott, továbbadta a hírt a feletteseinek,
akik aztán úgy döntöttek, hogy elindítják az első „Kurisumasu ni wa kentakkii!”,
azaz Kentucky-t karácsonyra! - kampányt.
Olyan legenda is van, miszerint azért van kapcsolat a KFC és a karácsony között, mert az üzlet alapítója és szimbóluma, Harland Sanders ezredes nagyon hasonlít a Mikuláshoz. Mindketten öregek, fehér bőrűek és szakállasok. Ez adta azt az ötletet ahhoz is, hogy a KFC üzletek minden decemberben Mikulás ruhákba öltöztetik Sanders ezredes szobrát. Ez ma már országosan elterjedt szokássá nőtte ki magát. Az ezredesről mintázott kirakatbabák 173 centiméteres magasak, súlyuk 26 kilogramm, a szemüvegük is valódi, erősségük pedig +3,25 dioptria.
Akármelyik történet is az igazi, a KFC nagyon jól befutott
Japánban. Ma már szinte kötelező dolognak számít főleg kisgyerekes családoknál,
hogy az ünnepek alatt KFC-be megy mindenki csirkét enni. A gyorsétterem hajdani
promóciója olyan sikeresnek bizonyult, hogy ma- 40 évvel a Christmas Chicken
kampány után is töretlen a népszerűsége. A KFC ünnepi kosara legalább annyira a
japán szokásrendszer részévé vált, mint itthon a halászlé vagy a bejgli. Olyan
népszerű, hogy már napokkal az ünnepek előtt érdemes megrendelni. De, hogy
pontosan miből is áll a japánok ünnepi vacsorája? Egy adag rántott csirkéből,
káposztasalátából, borból, pezsgőből és egy kis desszertből.